Backpacker to Penang !

Bismillah

Tak tahu nak mula dari mana. Saja nak kongsi short vacay aku ke Penang. Tanpa book hotel, budget yang sangat sikit (RM150) for two days (tak cukup sebab ada insiden berlaku). Ni just little guide untuk yang nak travel Penang. Okay lets start.

Aku bertolak dari Perak dengan bas dalam RM23.70 (Transnasional Teluk Intan-Ipoh-Butterworth) jadinya dalam pukul 1.30 tgh hari sampai Penang Sentral tu. Dari Penang Sentral, amik laluan feri RM1.20 pergi balik. Dalam half an hour jugak nak tunggu feri.

Bila dah sampai seberang sana, kawan kiotrang datang amik, bawak pergi makan dekar Nasi Kandar Kapitan dekat town sana. Nak kata sedap tu biase je mungkin tak kena dengan selera aku kot. Lauk sotong dua ketul dengan udang galah sekor total RM14.20. Time dekat nasi kandar ni la yang agak pathetic sikit hidup aku. Boleh pulak beg aku buat hal. Tengah dok syok pilih lauk zip ni rosak and terbukak. Nasib baik tak terburai segala isi khazanah bumi dalam perut beg ni. Mula tu memang rasa macam boleh consider nak betulkan beg ni tapi macam tak boleh diselamatkan je. So, takpe kitorang makan dulu dengan selahapnya. Lepas makan, kitorang singgah kejap Masjid Kapitan Keling, tak jauh pun dari Restoran tu. Tapi seksa juga sebab aku kena gendong beg ni. Dalam hati memang fikir nak letak tepi jalan je. Tapi aku masih waras lagi. Haha. So, lepas dah solat semua kitorang jalan lagi kot ade jumpa kedai beg terdekat. Biasalah bila kita cari, dandan tu jugak tak jumpa. Tapi singgah jap beli aiskrim coconut dekat tepi jalan. Sumpah sedap gila. Aku lupa apa nama kedai tu. Dalam gambar ada tapi half.

So, Atif (member yang memang stay Penang) decide suruh cari dekat Chowrasta. So, kitorang pun gerak ke Chowrasta. Nasib baik la ade Atif boleh drivekan kitorang kalau tak tumpo jugak aku kat situ. Sampai Chowrasta, Atif terpaksa drop kitorang je sebab dia ade kerja jadi volunteer dekat Fort Cornwailis sana. Nasib masa tu macam tak berapa baik sebab hujan mula turun renyai and lebat pumpang. Redah la jugak. Dekat Chowrasta, aku syukur gila jumpa la backpack RM50. Mahal tak mahal jugak aku pejam mata la beli. Memang punggah barang dekat kedai uncle tu la ceritanya. Dah selesai acara punggah memunggah, so kitorang pun gerak la ke Bukit Bendera.

Dalam kawasan Masjid Kapitan Keling

Tepi jalan (beg tu la yang buat hal tak pasal-pasal kena gendong satu pekan)

Mural

So, lepas dah seronok ada beg baru,dalam pukul 4.30 macamtu amik bas Rapid Penang nombor 204 tak silap. Nanti refer la web rapidpenang tau. Dalam setengah jam sampai bukit bendera tu. Jalan naik dengan train. Pusing la satu bukit bendera tu puas-puas sampai krem kaki kau hahaha. Dalam pukul 7.30 macam tu kitorang gerak turun balik. Tunggu bas pun satu hal jugak. Lambat nak mampus. Nak makan pun masatu macam takde mood. Bila kau travel, kau takkan rasa lapar selalu macam duduk rumah. Serious pengalaman aku ni. Dalam pukul 8.30 baru rapid ada and kitorang pun naik dan stop ke komtar. Kenapa stop dekat komtar? Sebab komtar ada stesen bas rapid. Kat situ senang sikit dapat bas. So, kitorang decide ke Tanjung Bungah kononnya nak pegi Masjid Miami Beach tu. Tapi masa tengah google nak tengok Review orang, macam takde pun orang yang tidur situ so decide nak stop dekat Batu Feringghi je and cari guesthouse yang terdekat. Memang melilau jugak la nak dekat pukul 12 malam still dekat luar tanpa arah tujuan. Takut tu rasa la jugak tapi kena beranikan diri la sikit. Kitoang pakai trivago search guesthouse yang terdekat and murah. Jumpa ET guesthouse dalam 100m dari tempat kitoang stop tu. Then call tanya and nasib baik ada kosong. So, kitorang carilah pakai Waze. Memang kedalam jugak tempat dia. Lalu lorong gelap. Time tu tak fikir apa dah, memang nak cepat sampai sebab dah penat gila kot. 10 minit lepastu, jumpa lah guesthouse tu, memang rasa letih, takut apa semua fuh lepas kejap. Then, check-in, siap-siap untuk tidur!

Puncak Bukit Bendera

Guesthouse yang kitorang menginap. RM65/night

Berhampiran pantai

Pintu masuk

Pantai berdekatan guesthouse

Esoknya tu, dah checkout dalam pukul 8 pagi macamtu , pergi breakfast siap and gerak ke Komtar sebab nak amik bas cadangnya. Tapi, bila dah sampai komtar tu we decided nak jalan kaki je pegi Museum Upside Down tu. Jimat sikit sebab tengok map macam tak jauh je. Macamlah padahal mati jugak terkapai kapai. Hahaha

otw ke Upside Down

After dah lama bertapa dalam museum ni, so kitorang decide nak keluar dari situ, lepastu jam masatu dalam pukul 10.30 macam tu la. So, masa yang berbaki sebelum balik, pusing la satu town penang tu pakai waze, then ambik bas rapid nak ke fort cornwailis. Nasib baik jumpa bas CAT, pusing la penang without paying anything. Dah sampai fort tu lepak jap makan dekat food court dia. Macam-macam ada, coconut shake, mee sotong, rojak pasembor and so many lah. Korang kena try sendiri. So, ingatkan nak masuk fort tu tapi tengok fees masatu RM10/enter. Gila mahai. Aku kalau bab sejarah ni malas sikit so lupakan je lah memandangkan duit pun kering-kering basah je.

Lepas dah lepak dekat Fort Cornwailis tu, kitorang pun nak gerak ke Rumah P.Ramlee. Tunggu dalam 10 minit jugak lah. Dah naik bus tu dia stop dekat Jeti. Maigod. Lepastu tunggu la kejap dekat stesen bas tu. Ambik bas 206 kalau nak pergi Rumah P.Ramlee tu. Lepas dah menerawang jauh tu, nak singgah solat zohor/asar dekat masjid terdekat. Pakai waze nak cari Masjid Acheh tu tapi too bad, tak jumpa pun. Habis satu kawasan tu lalu. Dengan anjing merata. Then, we decided semayang dekat Jeti. So, tunggu bas lagi nak ke Jeti. Sampai Jeti, beli makan lapik perut sikit then kitorang lepak dekat Jeti tu dengan Atif since dia jadi volunteer dekat Jeti tu. So, takat situ je lah cerita dia. To be honest, korang kena pergi and make sure korang buat plan elok-elok, cantik-cantik. Kalau macam kitorang ni memang takde plan, main redah je so kepuasan tu kurang but still we had so much fun.

Popular posts from this blog